Novinky Sonic Highways se během pobytu v Austinu usídlilo v televizním studiu pořadu Austin City Limits.

Publikováno 9. 11. 2014 | 19:49 | Tomáš Hajduk

0

Austin na hudební scénu vynesla televizní show a Willie Nelson

Při návštěvě Austinu v americkém státě Texas se Foo Fighters neusídlili v klasickém nahrávacím studiu, celý týden trávili na scéně televizního pořadu Austin City Limits.

Zatímco samotný hudební program televizní stanice KLRU zamířil v roce 2011 do modernějších prostor, kapela se díky Grohlovým smutným očím, kterými přemluvil dlouholetého producenta show Terryho Lickonu, vydala do původního Studio 6A. Právě scéna nacházející se v kampusu austinské univerzity totiž spolu s nepřeberným množstvím hudebníků stála za překřtěním města na „světové hlavní město živé muziky“. „Jakmile tu vstoupíte na pódium, stále cítíte přítomnost zdejších duchů,“ rozplývá se Dave po příjezdu do studia. Už o něco méně nadšení jsou pak Butch Vig s Jamesem Brownem, kteří musí řešit náročnější přípravu zázemí pro budoucí nahrávání další písně nové desky Foo Fighters: „Přeci jen je to televizní studio, takže jsme trochu postrádali nutnou atmosféru. Když jsme sem ale přijeli a nachystali mikrofony, zjistilo se, že to tu nezní vůbec špatně,“ popisuje situaci producent nadcházející osmé řadovky Sonic Highways.

Další minuty čtvrtého dílu dokumentu odhalily i důvod, proč můžeme ve výsledné skladbě What Did I Do?/God As My Witness registrovat výraznější zapojení klavíru. Studio totiž v jedné z místností ukrývalo poklad v podobě nástroje, na kterém se za časů natáčení ve zdejším sálu vystřídala jména jako Jerry Lee Lewis, Fats Domino nebo Tom Waits. Jakmile Foo Fighters toto zjistili, neváhali ani vteřinu – klavír nechali okamžitě přesunout a znovu nazvučit tak, aby jej následně mohl Rami Jaffee využít během probíhajícího nahrávání písně.


Ale zpět k hlavnímu tématu Sonic Highways, kterým je i tentokrát ohlédnutí za představiteli zdejší hudební tvorby. Hned v případě toho úvodního se pořad opět vrací za Willie Nelsonem, jenž Grohlovi popisuje svůj velký comeback do Austinu po několika letech pobytu v (pořadu již probírané) nashvillské country mecce. Právě Nelson byl prvním hudebníkem, který kdy vystoupil v rámci Austin City Limits a zejména jeho postava stála za výrazným zprofanováním města po celé Americe – navazující nesmrtelná vystoupení hostů typu Roye Orbisona, Johnnyho Cashe nebo Raye Charlese i se sedmnáctičlenným orchestrem, už pak vždy zůstala jen následkem získané popularity.

Epizoda se kromě „mírnějších“ žánrů znovu dotýká také punkových vod – ke slovu se postupně dostávají například David Yow z Jesus Lizard, Gibby Haynes z Butthole Surfer nebo Tim Kerr zastupující méně známé Big Boys, kteří ve své produkci dokázali punk propojit s funkem, ale třeba i už tehdejším fenoménem jménem skateboarding. Výrazného prostoru se těší také psychedelická muzika, o které hovoří zejména kytarista ZZ Top, Billy Gibbons. S příchodem této tvorby se objevují drogy, trable se zákonem, ale třeba i formace Rokyho Ericksona 13th Floor Elevators, která se postupně stává tehdejší žánrovou ikonou.

Co do propagace Austinu jako hudební tepny, nebylo možné v rámci stopáže pořadu nezmínit ani hudební festival South by Southwest, známý též pod zkráceným označením SXSW. Jestliže první ročník akce hostil v celkem 15 klubech zhruba dvě stovky víceméně neznámých kapel, nejnovější vydání se každoročně probírají až desítkou tisíc žádostí nadaných umělců o byť jen malý moment na některé ze zapojených scén. Jak ostatně dodal už zmíněný Tim Kerr: „SXSW dávno není festival, jsou to prakticky jarní prázdniny.“

Až v úplném závěru se ke slovu dostává také nastávající generace hudebníků, v jejímž čele vystupuje bluesový kytarista, zpěvák a také hudební host Foo Fighters na „austinské“ písni, Gary Clark Jr. Z jeho úst se například dozvíme, že nemalou část svého umu odkoukal z ošoupaných VHS kazet, na kterých pozoroval vzory typu Stevieho Raye Vaughana nebo že současný stav tamější scény, v čele se všudypřítomnými stížnostmi na hluk, pomalu ale jistě vytlačuje nadšené hudebníky z míst, kde dříve byly pouliční kulturní večery naprosto běžné. S obavami přitakává i Grohl, když vše uzavírá slovy, že „je jen otázka času, kdy ve městech jako Austin ta svíčka zkrátka dohoří.“ Dost možná jako důkaz o opaku je následují už jen tóny společné What Did I Do?/God As My Witness.

Plánované natáčení Foo Fighters odloženo ze zdravotních důvodů

I nejčerstvější díl dokumentu hodlali Foo Fighters uvést osobně  přímo v dotčeném městě, oproti obvyklým klubovým sedánkům mělo vystoupení proběhnout formou natáčení přímo ve studiích Austin City Limits. Několik dní před páteční akcí se však na oficiálních kanálech kapely objevila omluva, že je celá akce vzhledem k „rodinným záležitostem“ odložena na čtvrtek 20. listopadu 2014.

Podrobnosti k uvedenému zdůvodnění nebyly nijak blíže specifikovány, a tak i my informaci ponecháváme v této rovině. Jakmile se objeví případné konkrétnější stanovisko či vysvětlení, samozřejmě vám jej nabídneme.

Titulní foto: Repro Foo Fighters Czech & Slovak Fans/Sonic Highways


O autorovi

, zaměstnaný neumělec, už od útlého věku příznivec rockové muziky. Dlouho jsou jeho favority britští Queen, i díky kterým se později seznamuje s Foo Fighters – a postupně jim propadá. V diskuzích a na sociálních sítích jej naleznete pod přezdívkou letha.



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru ↑